Selasa, 18 Ogos 2009

moga rohmu dicucuri rahmat

ahad baru-baru ni, aku dr umh nak blik kg amik adik aku tuk hnr ke mktab. minyak kete kering n aku singgah petronas dkt2 kwsn umh aku.. depan aku kak chom n dua anak kembar dia.. kak chom br nak gerak kete pas dah isi minyak.. aku lmbai dia, tp dia mcm xperasan je. aku pun terus isi minyak.. aku pun balik kg n amik adinda aku n hntr ke mktb.. hujan lebat sgt petang tu.. tp aku redah je.. mcm2 aksi aku bw kete smpi kak fauziah terjerit-jerit dlm kete..

esknya isnin, aku g sek mcm biasa. smpi2 je aku tndatangan kehadiran, En azman kata anak kak chom sorang dr kembar tu masuk hospital n tahan ICU dr kul 5 pg.. hati aku terdetik, aku br tgk sepasang kembar ni semalam masa isi minyak.. kul 4 ptg masa aku duk siap2 nk ke Kelas Mengaji, aku dpt sms bgtau ank kak chom Haziq bin hairi telah kembali ke rahmatullah kul 2lbh tadi.. aku terkejut dpt berite tu lg2 ank dia sesak nafas pg2 hari isnin tu n meninggal hari y sama gak.. Tuhan lebih menyayanginya.. aku terkenangkan wajah haziq, pelajar 2 marikh n selalu berceloteh dalam kelas bersama kembarnya dalam kelas Pendidikan Islam aku.. terkenang aku sikapnya yang suka bertanya "ustazah, buat dlm buku ni ek??" itu je soalan y dia suka tanya kt aku..

hari ini aku masuk mengajar 2 marikh, aku minta anak2 murid aku sama2 sedekahkan alfatihah untuknya.. mereka tahu haziq dah tiada n telah meninggal, tp umur mereka masih belum matang menilai n tahu untuk merasa kehilangan. aku bertanya-tanya juga kawan2 y serng bermain dgn arwah, mereka hanya kata haziq dah xde. aku bertanya mereka, macamane nak jumpe dia balik? mereka jwb jumpa kt syurga nnti...

kenangan aku di sk tanjung minyak.. wabak H1N1.... tiada siapa yang tahu mangsa2nya... ia hanya penyebab, ajal tetap dtg pada masanya.

takziah wat pn kalsom.. moga roh arwah Haziq dicucuri rahmat.. aku juga terkejut dgn berita sahabt semaktabku cedera akibat kmlgn jln rya hari ahad juga smsa hujan sgt lebat.. semoga kak syuhada dipulihkan semangat n cepat sembuh n dapat mengajar dan belajar dgn baik.. amin...

k.. time tuk assignment.....wslm

Tiada ulasan:

Arkib Blog